Over de inhoud

! Dit blog is ingedeeld in "projecten" en niet per aanmaakdatum zoals de meeste Blogger blogs. Ieder blog pas ik aan bij iedere vordering. Bijvoorbeeld onder het blog "huiskamer" is de huiskamer vanaf de eerste start tot de laatste toevoeging te zien en onder "de miniaturen" voeg ik iedere nieuwe aanwinst toe. Helaas bij Blogger wordt er wel gearchiveerd op data, dit is niet aan te passen. Klik op blogarchief en de projecten worden zichtbaar per maand waarin het project is gestart.

Onderaan deze pagina is een lijst met de winkels waar ik de miniaturen heb aangeschaft.

De elektra

Een grote uitdaging die enige handigheid en kennis vereist in ieder poppenhuis, is het aanleggen van elektra. Ik heb mij vooraf uitgebreid verdiept in de verschillende systemen want alleen al de planning van de elektra verschilt per systeem dus voor ik uberhaupt een planning kon maken moest ik een systeem hebben gekozen. 

Op een idee te geven; er is het ouderwetse draadsysteem. Wat inhoud dat er simpelweg bedrading door geultjes in het huis aangelegd wordt. Het voordeel is dat het betrekkelijk goedkoop is maar het nadeel is er voor geboord en gesoldeerd moet worden. Dan is er het draadsysteem in combinatie met een speciale stekkerdoos achter het huis. Hier hoeft vaak niet gesoldeerd te worden maar dit soort verlichting is alleen handig voor een poppenhuis dat maar aan één kant open kan. Mijn huis is van vier kanten te openen en dit systeem valt dus af. Dan is er een vrij nieuw systeem; LED-verlichting is combinatie met een batterij. Ieder lampje is voorzien van een knoopcelbatterij en een magneet. Het voordeel is dat het ontzettend simpel is om aan te brengen; magneet plakken op de muur of het plafond en het lampje erop klikken. Het nadeel is dat de batterij maar een levensduur van 72 uur heeft en de verlichting erg fel en wit is. Vervolgens is er het kopertapesysteem; tape dat voorzien is van twee stroken tape (twee polen) en het voordeel is dat dit onzichtbaar weg te werken is achter het behang, onder de vloerenbedekking of het plafondpapier. Het nadeel is dat het enige kennis van het systeem vereist en dat in tegenstelling tot het draadsysteem een storing lastiger is op te zoeken omdat het juist zo mooi onzichtbaar is weggewerkt.

Dit alles in overweging genomen te hebben, heb ik uiteindelijk voor het draadsysteem gekozen. Ik wil mijn huis zo authentiek en echt mogelijk laten lijken en er is geen grotere fantasiebreker dan een paar spierwitte losse draden in het zicht, nog los van het feit dat het zeer onsierlijk is en voor mijn huis ook onpraktisch. Eenmaal mijn keuze te hebben gemaakt, kon ik een elektra plan maken. Het meest praktisch is om dit direct met een potlood en liniaal op het mdf van het huis te doen. Zo kom je meteen eventuele onmogelijkheden tegen of juist op praktische ideeën. Plus je kan zoals je op onderstaande foto ziet, de lijnen meteen door trekken van de vloer, op de muur en door naar het plafond om op deze manier zo weinig mogelijk omleidingen te hoeven maken. 




Eenmaal het elektrapakket van Cir-kit in bezit te hebben, ben ik eerst de handleiding en enkele Youtube filmpjes gaan bekijken maar uiteindelijk bleek het dood simpel. Een kwestie van kopertape plakken en de verbindingen maken door vier koperen nageltjes op de kruisingen te slaan die met elkaar corresponderen. Stop contacten in de kopertape prikken en voor de wandlampen een adapter-contactje. 




Het lampje in de trapkast was helaas niet (meer) met kopertape te bereiken maar hierbij heb ik de bedrading naar de keuken doorgetrokken waar ik in het kopertape twee koperen busjes in heb geslagen. Hier de bedrading in vast gemaakt en het lampje brand! Een simpel peertje aan het plafond zoals er in een authentieke trapkast ook vaak te vinden is.




Verdere verlichting heb ik nog niet aangeschaft. Ik wil dit op de sfeer van de kamers afstemmen en gezien ook nog geen enkele kamer meubilair bevat wil ik hier mee wachten.

Zodra de benedenverdieping gereed is trek in de elektra door naar boven, hierover later meer..





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Lijst met winkels

  • http://www.aatoukes.nl/
  • http://www.wam-miniaturen.com
  • https://www.etsy.com/nl/shop/LDelaney
  • http://kentsmini.com/site/
  • http://www.winkelplein.nl/freubellientjes-webshop/