Over de inhoud

! Dit blog is ingedeeld in "projecten" en niet per aanmaakdatum zoals de meeste Blogger blogs. Ieder blog pas ik aan bij iedere vordering. Bijvoorbeeld onder het blog "huiskamer" is de huiskamer vanaf de eerste start tot de laatste toevoeging te zien en onder "de miniaturen" voeg ik iedere nieuwe aanwinst toe. Helaas bij Blogger wordt er wel gearchiveerd op data, dit is niet aan te passen. Klik op blogarchief en de projecten worden zichtbaar per maand waarin het project is gestart.

Onderaan deze pagina is een lijst met de winkels waar ik de miniaturen heb aangeschaft.

De miniaturen

Het geen dat een poppenhuis "levend" laat lijken, zijn de miniaturen. Het zijn de kleinste items van het huis die een verhaal vertellen, die karakter geven en de personaliteit van de bewoners weergeeft. De boeken in de kast vertellen iets over de interesse van de bewoners en de beeldjes op de schouw over het tijdperk waarin men leeft. Een "stilleven" zoals een krant met aardappel schillen op het aanrecht met een restje vaat ernaast. Dit brengt de fantasie tot leven, laten je onbewust een verhaal bedenken bij het display en precies daarom wil ik zo intensief investeren in miniaturen.

De zoektocht naar de perfecte miniaturen ís namelijk intensief, tijdrovend maar ontzettend leuk. Het moet uiteraard op de juiste schaal zijn maar ook precies in het tijdperk van het display passen. Een boek dat in de jaren 70 is uitgebracht kan niet als miniatuur verschijnen in de boekenkast van een jaren 50 display. Een wasmiddel als Persil is al jaren oud maar de verpakking is vaak veranderd dus ook dit is belangrijk voordat je het in de trapkast plaatst. Zo kunt u zich voorstellen dat ik drie avonden aan het internetten ben op zoek naar het juiste pakje Persil van een kleine centimeter groot dat vervolgens vaak oceanen moet oversteken om in mijn bezit te komen. 

Vandaar een heel blog aan alle miniaturen die ik verzamel tijdens de bouw van mijn Mountfield en nog lang daarna.


De eerste miniatuur in mijn bezit is heel kenmerkend voor de jaren 50: een Ascot geiser van WAM miniaturen.



Ik ga deze geiser nog bewerken door de knoppen wit emaille te verven met de kenmerken rode en blauwe stip. 

De onderstaande miniaturen zijn onderdeel van het prachtige werk Aat Oukes.




De volgende miniaturen komen van de creatieve hand van Lady Delaney Miniatures. Het boek met de titel "1984" (mijn geboortejaar) is het "Easter Egg" in mijn poppenhuis.



Een close-up van een boek, zo realistisch
(klik op de foto om in te zoomen)



Tijdschriften


Een doos met kerstballen voor op zolder en breiwol voor in het mandje van moeders



De onderstaande miniaturen komen uit Freubelientjes-webshopje.



En deze uit Anita's poppenhuis winkel.






De onderstaande miniaturen komen uit de winkel van Doris Kent uit Amerika: Kentsminis.
Ze zijn van prachtige en hoogstaande kwaliteit!





Wordt vervolg.. ik wacht op dit moment nog op nog meer leuks!


2 opmerkingen:

  1. Dag Wendy,

    leuk hoor die spullen van Aat Oukes. Ik heb wel zo'n beetje dezelfde dingen bij hem gehaald. Je wordt heel hebberig, vind je ook niet, bij het zien van die mooie dingen...
    Ken je het werk van Edmund Drescher? Een kei uit Duitsland, maakt allerlei gereedschap 1:12. Echt werkend. Jammer genoeg doet hij niet aan internet, maar je kunt hem wel googlen. Zelf heb ik kleermakersscharen bij hem gekocht. Via briefwisseling en foto's. Hij verkoopt zijn spullen alleen op de beurs in Duitsland, Rheda. Daar ben ik ook bij hem geweest en kon de afspraak maken dat hij een gaatjestang zou maken voor mij. Die is prachtig geworden. Ik denk dat je het allemaal ook wel mooi zult vinden. Ikzelf blog over ons huis maar ook over mijn 1:12 waar ik nog geen jaar geledenniets vermoedend ingerold ben... Ik ben met een project ter ere van mijn ouders bezig. Op mijn blog kun je bij de maand mei 2014 de scharen zien. De gaatjestang in de maand juni. Misschien heb je iets aan deze tip voor mooie spullen.
    Vriendelijke groet,
    Lia Alleman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lia!
      Bedankt voor het delen van deze informatie! Erg leuk! Ik ga eens op Google kijken naar het werk van Edmund Drescher want het was mij nog niet bekend inderdaad. En je wordt zeker zeer hebberig bij al het moois, erg herkenbaar haha. En de gaatjestang en de scharen zijn werkelijk schitterend! Wat een precisie. Ik ga even lekker genieten van uw eigen werk op u blog, ik zie al veel moois voorbij komen! Nogmaals bedankt!

      Verwijderen

Lijst met winkels

  • http://www.aatoukes.nl/
  • http://www.wam-miniaturen.com
  • https://www.etsy.com/nl/shop/LDelaney
  • http://kentsmini.com/site/
  • http://www.winkelplein.nl/freubellientjes-webshop/